tarihkitapbiyografimehmet poyrazmustafa armağandergi

Muhammed Işık

Gerçek Tarih Yayın Koordinatörü

45’lik plakları ile Ferdi Tayfur analizi-II

13.09.2022
A+
A-

“Yüreğimde Yara Var” bestesini ürettiği dönemde başka besteler üzerine de yoğunlaşmaktadır Ferdi Tayfur. Bu eserlerden biri de “Bana Gerçekleri Söyle”dir. Dönem bestelerinde olduğu gibi yine ayrılık acısıyla yanıp kavrulan bir gençle karşılaşırız. Sevdalısı başka birine gönül kaptırmış gibidir. Bunu sezinliyor olsa da elinden gelen bir şey de yoktur. Sevgilisi de kararsız gibidir. Konuşmaları bazen içten sahici, bakışları içli iken bazen bunun tam tersi olmaktadır. Bazen aşk böyledir. Sevdalı ne gidebilir ne de kalabilir. Böyle bir durumda söylenecek söz bellidir. Bu söz elbette ki kolaylıkla söylenemez lakin seven sevdiğinin mutluluğunu her şeyden önde tutar. Kendisi ölümü rahatlıkla seçerken sevdiğinin sıtma olmasına bile dayanamaz. Razı olur ayrılığa. En acı darbelere hazırdır. Folklorik alt yapı, halk müziği motifleri dinleyiciye ulaşırken Ferdi Tayfur da söz ve besteciliğini geliştirmeye devam eder. Ağıt, bozlak, gazel veya uzun hava Ferdi Tayfur için zor, başa çıkılamaz eserler değildir. Rahatlıkla söz yazar, besteler ve yorumlar. Bazen bunları sentezleyip yeni öznel türler de oluşturur. Sevdiğinin bu halini görüp de ayrılığa razı olmayacak âşık gerçekten sevdiğini sevmiyordur. Kendi nefsine yenilmiştir. Vazgeçmek, sevdiğini özgür bırakmak, bir tercihe zorlamamak gerekir. Seven, sevenin halinden anlar. Bir başkasını sevdiğini bile bile ayak diremez. Ferdi Tayfur misallerle aşk acısını tarif etmeye devam eder. Aşka, acıya dair farklı pencereler açar ve dinleyicisine ulaştırır. Bir nevi yol gösterir. Arayışta olanlara halk ozanı olarak yol gösterir. Bu yol gösterme, dinleyiciye bir öğüt olarak yıllardır dillere pelesenk olan bu eserde belki daha onlarca yıl hedefine ulaşmaya devam edecektir.
“Dün neler söylerdin bak bugün caydın/Böyle mi yapardın sevmiş olsaydın/Ben sana tapardım benim olsaydın/Seni nerden gördüm görmez olsaydım/Yüreğimde yara var durmadan kanar/İnsan olan insana böyle mi yapar.” (Yüreğimde Yara Var)
“Bana gerçekleri söyle, mutsuz musun benimle?/Çekilirim aradan, sevdalıysan birine/Ben razıyım hayatın, en acı darbesine/Bunda senin suçun yok, ağlıyorum gençliğime, Ağlıyorum gençliğime.” (Bana Gerçekleri Söyle)
“Bir zamanlar seninle ben/Ne mesut günler yaşardık/Kim aklını çaldı senin/Böyle birden bire ayrıldık/Ne bilirdim ki/Senin kalbin taştan yapılmış.” (Ne Bilirdim ki)
“Boşuna gizleme benden sırrını/Seni benim kadar tanıyan olmaz/Attığın adımı bilerek yürü/Sakın düşme düşme ha tutanın olmaz.” (Sakın Düşme)

Bu birbirinden değerli besteler incelendiğinde görülecektir ki Ferdi Tayfur besteciliğini geliştirdiği gibi söz yazarlığını da önemli ölçüde ilerletmiştir. Gençlik çağından olgunluk evresine ilerlerken çıkardığı plaklardan edindiği dersler ve İstanbul piyasasında edindiği dostluklar söz ve besteciliğine olumlu katkı sağlıyor. Yine de İ.M.Ç. piyasasında çalkantılı dönemler de yaşıyor. Görsev Plak ile anlaşamayıp Mersinli İsmail ile Elele Plak şirketini kuruyorlar. Elele Plak’tan 1975 Nisan ayında Akşam Güneşi/Çiçekler Açsın 45’liği piyasaya sürülür. Her ne kadar plak şirketini değişirse de müzik yönetiminde Adnan Varveren’den vazgeçmez.
“Dünya mı karanlık/Yoksa ben mi görmüyorum/Yaşamak azap oldu/Sürünüyor ölmüyorum/Akşam güneşi aşıyor/Yine dertlerim başlıyor/Ufuktaki kızıl gurup/Yüreğimi ateşliyor.” (Akşam Güneşi)
“Kaç mevsim bekledim dönersin diye/Şu garibi arayıp sorarsın diye/Gözlerim yollarda, ismin dilimde/Belki feryadımı duyarsın diye.” (Çiçekler Açsın)

Sermaye yetersizliği sebebiyle istenen satışlar yapılamaz ve Elele Plak şirketi kapatılır. Ferdi Tayfur 45’lik çalışmasıyla Huri Sapan’ın tavsiyesi üzerine Elenor Plak Şirketine transfer olur. Elenor plağa geçtikten sonra ilk resmi plağı “Bırak Şu Gurbeti/Sevdalılar Beni Anlar” Eylül 1975’te piyasaya çıkar. Yine Ferdi Tayfur imzalıdır söz ve müzikler. Adnan Varveren yine müzik yönetmeni koltuğunu bırakmaz. Müziklerdeki folklorik ruh esintileri devam etmektedir. 1976 yılının Ocak ayında, prodüktör (Elenor Plak sahibi) Atilla Alpsakarya, bu plağın satış grafiğinin çok iyi olması nedeniyle, hem altın plak ödülünü alır hem de Ferdi Tayfur’a 73 model bir Volkswagen armağan eder.
“Gurbetin kahrını sen çekemezsin/Düşer bir kötüye çürür gidersin/Ellerin koynunda nasıl yatarsın/Bırak şu gurbeti garip sevdiğim.” (Bırak Şu Gurbeti)
“Varlığının tiryakisi yokluğunun delisiyim/Beni senden mahrum etme gözlerinin hastasıyım/Sevgim yüce dağlar kadar içerimde volkan kaynar/Anlamazsın sen bebeğim sevdalılar beni anlar.” (Sevdalılar Beni Anlar)
Ferdi Tayfur 45’lik plakları çok satılmaya ve aranmaya başlayınca Elenor Plak yeni bir çalışmaya hız vererek 24 Aralık 1975’te “Çeşme/Muhtaç Etme Beni” 45’liği ile yılı bitirmeyi planlar. Bu sefer müzik yönetim işini yıldızı hızla parlayan bir başka bestekâr/virtüöz Arif Sağ’a bırakır. Arif Sağ ile ilk kez çalışan Ferdi Tayfur söz ve besteleri ile stüdyoya girer ve yine satış rekorları kıran bir 45’liğe imza atar. Ferdi Tayfur bu 45’liği ile Altın Plak ödülüne layık görülür.“Çeşme” plağı için yapılan film ile de şöhretin basamaklarını hızla tırmanır.


“Susadım çeşmeye, varmaz olaydım/Elinden bir tas su, içmez olaydım/Yolum düştü köyünüzden geçmez olaydım/Gelmez olaydım, güzel yüzüne bakmaz olaydım.” (Çeşme)
“Uzattım ellerimi/Tutarsın diye/Muhtaç etme beni/Başka sevgiye/Hiç yoktan ayrıldık/Yoktan kahrolduk/Sensiz bomboş hayat/Olmaz mutluluk.” (Muhtaç Etme Beni)

Ferdi Tayfur 1976 yılı içinde ismini müzik piyasalarında ciddi şekilde duyururken boş durmaz söz yazıp ve besteler. Beste çalışmaları bitince yine stüdyoya girip 45’lik çıkartır. Elenor Plak imzasıyla 24 Mayıs 1976’da piyasaya sürülen “Alıştım/Yağmur Gözyaşım” 45’liği peynir ekmek gibi satılır. Arif Sağ müzik yönetimindedir. 45’lik yüksek satış rakamlarına ulaştığı için Altın Plak ödülü alır. “Alıştım” şarkısı halk arasında “Duyarsan Ağlama” diye bilinir.
“Duyarsan ağlama canım sevgilim/Ben her gün ölüp dirilmeye alıştım/Bazen şehirlerde, bazen köylerde/Bir yırtık resminle aramaya alıştım.” (Alıştım)
“Gözlerimde binbir ümit bakıyorum uzaklara/Sanki bana koşuyorsun dalıyorum hayallere/Nerede bahçeler, ner’de sahiller/Hani buluşmalar ner’de yeminler.”

Söz yazarlığını ve besteciliğini iyice geliştiren Ferdi Tayfur peşi sıra yıllar sonra hit olacak eserler üretmeye devam etmektedir. Tabii bu çalışmaları hemen değer görüp çok satılmaktadır. 27 Eylül 1976 yılında Elenor Plak’tan çıkan ve yine Altın Plak ödülü alan “Yadeller/Ağlamazsam Uyuyamam” 45’liği de bunlardan biridir.

“Bir zaman benim de sevenim vardı/Bir an görmeseydim isyan ederdim/Ilık nefesini ateş sanırdım/Sanki alev gibi yakışı vardı. Öyle mahsun yüzü vardı/Öyle güzel gözleri vardı/Öyle melek huyu vardı/Öyle şirin sözleri vardı/Ne yazık ki sevgilimi/Merhametsiz yâd eller aldı.” (Yâdeller)
“Hangimiz usanıp hangimiz bıkacağız/Hangimiz yıkılmadan sabahı bulacağız/Ben usanmam ben bıkmam ben onsuz yaşayamam/Ben her gece gizli gizli ağlamazsam uyuyamam.” (Ağlamasam Uyuyamam)

DEVAMI GERÇEK TARİH DERGİSİ EYLÜL 2022 SAYISINDA

Yazarın Diğer Yazıları
Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.